Klant vs verkoper

Tijdens netwerkbijeenkomsten spreek ik verschillende lagen uit het bedrijfsleven, van ZZP-ers tot directeuren, van sales-managers tot eventplanners. Als ik vertelde wat ik doe, dan hoorde ik al diverse bezwaren om het vooral zelf niet te doen.  Gewoon een aantal voorbeelden wat ik ter oren kreeg:

Acquisitie? Ja, ik zou het eigenlijk moeten doen, maar…..

  • Ik vind het niet leuk.
  • Ik vind het verschrikkelijk.
  • Ik heb er geen tijd voor.
  • Ik weet niet hoe ik het moet aanpakken.
  • Je weet eigenlijk niet of je wel gelegen belt, misschien zijn ze wel heel druk.
  • Je wordt zo vaak afgeblaft.

Ik kan wel meer argumenten benoemen, maar op het laatste puntje wil ik even door gaan. In mijn bijna 20 jaar, dat ik als acquisiteur werk, zijn deze momenten op twee handen te tellen. Ik ben zeker wel eens, hoe zeg ik dat netjes, niet netjes te woord gestaan. En het is ook wel begrijpelijk, dat een ondernemer die zijn product wil verkopen huiverig is voor dit soort gesprekken, want het is ook niet fijn om afgekapt te worden, zonder jouw passie te kunnen vertellen. Telefonische verkoop is ook in een slecht daglicht komen te staan door de energiemaatschappijen, die het complete bedrijvenbestand van de Kamer van Koophandel nabellen en op een ietwat opdringerige manier een energiecontract door te drukken.

Zoals hierboven beschrijven gebeurt afblaffen zelden. Toevallig gebeurde het een aantal jaar geleden, dat een trainingsbureau op de bellijst van mijn opdrachtgever stond. Noem het Karma, een wijze levensles of gewoon eens omdenken. Aan jou óf of wat je er mee doet, op moment dat je een de volgende keer een telefonische verkoper aan de telefoon krijgt.  Je zult wel aan mij denken 😉

Dit trainingsbureau gaf verschillende avondtrainingen op verschillende vlakken. Voordat ik de telefoon pak, doe ik eerst onderzoek, wat voor bedrijf is het? Waar zou het product wat ik verkoop op kunnen aansluiten of de oplossing bieden? Deze website bood diverse dag- en avondtrainingen voor ondernemers, waar ik als ondernemer ook interesse in had. Enthousiast toetste ik het nummer in en had al snel de juiste persoon aan de telefoon, die over de planning ging en beslissend was over de contracten. Ik vertelde, wie ik was en voor ik kon pitchen en verder kon vragen, werd ik op een nare manier afgekapt, waarvan ik de woorden hier niet zal herhalen. Ik werd afgesnauwd en waarom ik de zoveelste was, die belde, ze had wel betere dingen te doen en toen gooide ze de hoorn erop.

Een aantal weken later was ik op een beurs en raakte aan de praat met een dame. Ze had een bekende stem en toen we van visitekaartje wisselde, zag ik wie zij was. Zij vertelde al heel snel wat haar bedrijf allemaal kon en deed, dat ik zeker op hun site moest kijken en er zou echt een fijne cursus op staan, die bij mijn wensen aan zou sluiten. Toen was ik dus wel interessant en had ze wel tijd voor mij. Ik ben zelf een persoon die graag feedback ontvang, maar ook geef, als men daar om vraagt. Ik wachtte op het balletje in het gesprek, zodat ik het balletje kon terug gooien en dan duurde niet lang. Ik heb haar verteld dat we elkaar al eens hebben ontmoet, ze wist het niet meer. Het gesprek wat er op volgde was heel fijn en ik heb haar ook uitgelegd, dat ik mij best kan indenken, dat ik op het verkeerde moment belde. Dat het echt niet gelegen kan zijn, ze wellicht op een belangrijk telefoontje aan het wachten was, of met een aantal zieke collega’s zat. Dan nog zijn er meerdere manieren om iemand te laten weten, dat er geen interesse is. Zij gaf aan, dat ze blij was dat ze mij sprak, ze had er nooit bij stil gestaan dat de verkoper aan de andere kant van de telefoon ook de potentiële klant kan zijn voor de toekomst. De volgende die zou bellen, zou ze anders te woord staan. En ik heb uiteindelijk een afspraak in kunnen plannen tussen mijn opdrachtgever en dit bedrijf.